måndag 17 december 2012

På tal om skolan...

För ett litet tag sedan skrev jag här i bloggen om att jag skulle skriva mer om hur det gick på COP18 mötet. Lovar att det kommer. Tyvärr har dock återigen livet i form av studier (massor av redovisningar varje vecka och ny kurs idag) och en flytt kommit i vägen.

Men på tal om skolan och i å med att statsminister Fredrik Reinfeldt (M) höll sitt jultal idag så kunde jag ju inte låta bli att se på det.
Mina direkta tankar är att detta var hans bästa tal rent retoriskt. Visst en del övning att få det att inte verka över inövat kan dock behövas. Det var väldigt snyggt när han tog fram sin lista över alla de reformer som Alliansen har gjort i den svenska skolan.
Rent innehållsmässigt var det bra. Men jag önskar att man även höjer statusen på ämnen så som samhällskunskap och inte bara natur, språk och matte.


Inga kommentarer: