söndag 17 januari 2010

Ungdomsmottagningarnas och anorexiaklinikernas öppethållande på sommraen

Nu när det nya året har börjat så tänker man på allt som man vill göra under detta året. Och måga har säkert avgett nyårslöften. Ett små många brukar ha är att gå ner i vikt så att man är snygg till sommaren. Så att man kan ha den där sexiga bikinin. Och jag tänker på allt det som kommer med sommaren. Sol, bad, hänga med vännerna, sommarjobb, sommarlov, många får semester. Och det är faktiskt nåt jag är rädd för… inte att folk får semester i sig, utan att en del ställen då stänger för sommaren. Några av dem ställena är många ungdomsmottagningar och anorexiakliniker.Och det är nåt som skrämmer mig. Det är ju mitt när behovet är som stört. Vilket företag skulle ta och stänga när kunderna köra för att komma in i t.ex affären? Inte ett ända! Förutom just ungdomsmottagningarna och anorexia klinkerna. Det är dessutom under den tiden på året som skolorna har stäng och skolungdomarna inte då har tillgång till skolkuratorerna. Vår ungdomar blir då utsetängda från den hjälp dem behöver. Och det blir inte bättre av att det står i var och varannan tidning att ”så här gör du för att gå ner 3 kg på 2 veckor” , ”bästa dieterna, denna maten gör dig smal”… Allt handlar om hur smal man kan bli på kortast möjliga tid…Hur kan man då stänga för semestern?! Anställ mer personal. Och visst kostar det pengar… Men det tjänas in på att det blir mindre elever som då måste sjukskriva sig eller skolkar. Och dessutom mår dem bättre. Vilket gör att dem presterar bättre och inte behöver gå ett extra år eller börja på individuella programet. Vilket betyder att man sparar in skattepengar.

Blir så arg på detta. Speciellt när det finns lätttillgänglig hjälp för överviktig medelåldersgubbar. Men för unga personer som behöver stöd och råd, som är mitt uppe i livets karusell och ska hitta sig själva. Ja, då tar man semester. Förlåt mig om jag inte riktigt förstår denna kalkyl. Men det går ju inte ihop. Speciellt när man snackar om att spara in pengar, att lägga ner individuella programet och att dra ner på lärare. Hur får ni detta att gå ihop?

Se till att ungdomsmottagningar och anorxiakliniker har öppet öven under sommaren och utöka telefontiderna!

Inga kommentarer: