onsdag 6 februari 2008

Dr.Phil och könsroller

Jag ser just nu på Dr. Phil på TV4+. Och i vanliga fall så brukar jag hålla med honom och tycka att han är rätt bra.
Men nyss såg jag en diskution han hade med en kvinna om hennes barn eller nån hon är barnvakt till att inte låta pojken leka med barbie och ha på sig flickkläder. Och vvist han kan bli mobbad och få det jobbiggt om han har de kläderna på sig i skolan och dylikt. Men det gör det inte fel att låta en kille ha tjej kläder eller tvätom. Det är inte mamman eller pappan som låter sitt barn ha det andra könets kläder det är fel på. Och det behöver inte förvirra barnets könsroller. Det är samhället runt om ktong det är fel på! och barnen kan hitta sin roll i alla fall. Och det med könroller... Ärligt talat. Vad fan spelar det för roll?! Det viktiga är ju att barnet (människan) trivs med sig själv.
Många av de killkompisar jag hade när jag var liten lånade mammas smink, mammas finklänning och mammas finskor. Då tyckte de att de var fina. För när mamma gjorde sig fin, så hade hon smink, fin kläning och fina skor. Men idag så är det som vilken kille som helst.

Inga kommentarer: