tisdag 24 juni 2008

Svergies första kvinnliga...

Såg nyss på Tv:.s löpsedel att den första svenska kvinnliga rabbinen har blivit vald. Hennes namn är Kost. (Grattis Kost!)
Många anser att det är olämpligt att en kvinna är rabbin. Många anser precis som jag, att det är lika naturligt som att en man är det.
Det är ett steg i rätt riktning.
Ett steg närmare ett mer jämställt samhälle.

Men sen finns det också några tankar som får mitt leende att försvinna.
Det ena är att det är först nu i mitten av år 2008 som det händer, en svensk kvinnlig rabbin.
Det andra är att det finns mycket kvar att göra inom området jämställdhet. Både i Sverige och resten av världen.

Men men, jag ska försöka att tänka positivt Ska försöka tänka på alla framsteg.
Och jag tänker fortsätta att vara feminist... För att för mig handlar det inte om att kvinnor är mer värda än män, eller att män är odjur. Det handlar inte heller om att strunta i bh:n, eller att strunta i att raka bennen. Utan det handlar om att det ska vara lika möjligheter, oavsett kön.
Det handlar om samma rätt och frihet. Och samma skyldigheter.

Inga kommentarer: