lördag 2 augusti 2008

HBT-frågor i skolrna

Eftersom jag jobbat på annan ort, och jobbat mycket, så har tiden runnit i väg den senaste 1-2 veckorna. Och jag har inte haft så mycket tid att kolla upp nyheter och så. Men igår kväll och nu på förmiddagen så kollar jag, så att jag hinner i fatt omvärlden lite. Och då märkte jag på Politikerbloggen (har dem länkade här på sidan, i kolumnen "bra hemsidor"...), att Miljöpartiet tycker att skolorna borde ha sina egna pridefestivaler för att uppmärksamma HBT-frågor i skolorna. Och jag tycker att tanken är jätte bra. men jag tycker också att det inte är den bästa iden att bara göra det under några/någon dag på hela året i skolan. Det vore bättre om man tog in det på ett mer allmännt plan i skolan (även i samhället...) där man pratar mer dagligen (eller åtminstone mer än någon gång per år...). Så att det inte blir så mycket tissel och tassel med det. Och så att man avdramatiserar det hela. Så att det blir naturligt!

För jag vill att det en dag ska vara lika naturligt att vara homo, bi eller trans, som det är att vara hetro.

Nu i Pride tider skrivs det en del om hatbrott i tidningarna. Och jag tror faktiskt att om de personer som utför dessa brott hade lite mer kunskap i frågan, så hade de nog i alla fall, dragit ner på hat brottsiffrorna lite. Och att det inte vore så annorlunda och så "Oj! Är du homosexuell" (att det inte vore så dramatiskt...).

För mig är det faktiskt skrämmande att det finns hatbrott i Sverige 2008 .
Vi i Sverige som ska vara ett så öppet och allmänbildat land!
Visst vi är det jämfört med många andra länder. Men allt är relativt.
Allt kan se både bra och dåligt ut, beroende på vad man jämför med.
Jag vill ha ett Sverige, där det inte bara ser bra ut. Det ska också vara bra!
Det ska vara naturligt att vara en HBT-person...
Det ska vara naturligt att se annorlunda ut (olika skador, hudfärg m.m)...
Det ska vara naturligt att ha andra religioner...
Och att prata om sex och samlevad ska vara lika naturligt som att prata om vilket väder det blir imorgon....

Jag vill leva i ett Sverige som verkligen är öppet, där folk bara mår bättre och bättre (även psykiskt), där arbetslösheten sjunker (även för unga...)....
Jag kan hålla på länge att rada upp sådana saker.... Men jag tror att ni fattat vinken nu va...!

(HBT= Homosexuella, Bisexuella, Transperoner)

Inga kommentarer: