onsdag 4 mars 2009

Prostitutions debatten

Hhhmmm... Funderar på hur jag ska börja detta inlägg. Men det får väl bli som det ofta blir..
Jag såg nyss på Kvällsöppet på TV 4. De pratade om prostituion är ett yrke eller ej.
Det var intressant. Det fanns de som är emot och de som är för. Men det var först mot slutet som en sa att det inte bara är kvinnor som blir köpta av män. Utan att kvinnor kan köpa kvinnor, män kan köpa män och att kvinnor kan köpa män. Det satt jag och hoppades på att någon skulle nämna. När Maria sa det så tänkte jag äntligen.
Eftersom den svenska sexköpslagstiftningen inte nåt de mål som är önskat. Att skydda de som säljer sex. Så måste jag erkänna att jag står i mitten i frågan om det ska vara ett riktigt yrke med passioner och försökringar.
För visst är det viktigt att samhället skyddar de som på ett eller annat sätt tvingas till att prostituera sig. Men sexköpkslagen funkar inte som det var tänkt. Då måste man ju lösa det på nåt sätt. Frågan är bara hur. Ska man göra prostitution till ett yrke som vilket som helst? T.ex som städerska, lärare eller massör. Vad är skillnaden på att massera någons axlar och på att massera någons könorgan? Vart går gränsen för vad som räknas som prostitution? Två främmande personer som tar in på ett hotell och den ena av dem betalar den andra för att ha sex. Eller två vänner som har sex och den ena bjuder den andra på middag och inget mer.
Och varför pratar man nästan alltid om män som köper kvinnor och inte kvinnor som köper män eller män som köper män/ kvinnor som köper kvinnor?

Inga kommentarer: