söndag 4 december 2011

Klimatmötet i Durban del 1

Den 28de november startade kilmatmötet i Durban. Det har gått ca en vecka av förhandlingarna Rapporteringen har inte alls vart lika stor som den från Cancun eller Köpenhamn. Många har tappat hoppet om att det ska ge nåt resultat. men här är några artiklar och ett youtubeklipp både gällande klimatmötet men också om klimatet och klimathotet i största allmänhet.
Klimathotet har blivit en politisk ideologi

En annan sida som är bra att följa om man vill ha koll på vad som händer på klimatmötet är SRsVetenskap och Miljö.

Jag tycker dock att denna sidan är den bästa när det gäller klimatmötet i Durban. Det är Regeringskansliets sida. Där finns både text och filmklipp. Men även länkar till andra sidor med information om allt som gäller klimatmötet.

Personligen så tror jag att det är viktigt att vi alla bidrar med vad vi kan och att vi vågar ta de politiska besluts som krävs för att vända denna skuta rätt. Visst jag erkänner att även jag funderar på om de så kallade klimatskeptikerna har rätt. Men varje gång kommer jag fram till att jag tar hellre försiktighets principen. Det skadar aldrig att vi är rädda om våran jord och tänker oss för vad vi utsätter den för. Vad vi utsätter naturen, djuren och i slutändan oss själv. För varken vi vill det eller ej, så är det djuren och vi människor som drabbas hårdast när naturen och jorden förgiftas, fylls av olika utsläpp och på olika sätt blir överutnyttjad och tagen för givet.

Vi måste tänka på vad de handlingar vi gör får för konsekvenser!


Här passar den gyllene regeln från Guds 10 budord bra. "Behandla andra så som du själv vill att andra ska behandla dig."
Det tänker jag göra! Jag uppmanar er andra att göra detsamma!
Det spelar ingen roll om du är 5 år på dagis, ensamstående mamma som går på socialen, kommunpolitiker, vårdbiträde i kommunens äldrevård, egen företagare, tjänsteman på något av våra departement, professor på KTH, student eller självaste statminstern... alla kan vi göra nåt. Allt från att skriva en debattartikel, prata med dina vänner, lyssna på någon annan som pratar om miljön, byta glödlampor, vara drivande i klimatmöten, skänka pengar till forskning, inte åka korta sträckor med bilen i onödan (typ andra sidan gatan för att köpa pizza) eller en sådan sak som att kolla vad du har för rengöringsmedel i städskåpet och om du upptäcker att de är farliga för naturen så är de säkerligen inte bra för din hälsa, så byt! Sedan glöm inte den makt du som kund och väljare du har att använda dig av kundmakten och bara köpa det som är vänligt både för din kropp o för vår jord. Glöm inte den chans du har att påverka politiker en om att ge medborgarförslag, skriva debattartiklar, demonstrera, engagera dig i en förening eller ett parti, gör namnlistor som du sedan ger till både lokala, regionala, nationella och internationella politiker och makthavare. Möjligheterna på hur man kan bidra till ett bättre klimat, en bättre jord att leva på både för djur och människor är många. Men den jord vi lever på är bara en, så var rädd om den.

Personligen tänker jag ge bort några miljövänliga julklappar i år (berättar inte nu ut i fall ut att personerna läser detta inlägg). Klimatmötet fortsätter och lika så gör mina blogginlägg om klimatmötet en annan dag. Nu ska jag lägga huvudet på kudden och sova. Ber om ursäkt för att det tagit tid för mig att skriva detta inlägg. Vart mycket med jobb och liknande.


Inga kommentarer: