torsdag 17 april 2008

Vad ska vi göra?

Ser på debatt på SVT1, där de diskuterar Englas mord och det hemska med mördare. Och vad man gör med dem.
Och jag förstår all sorg och ilska. Men som en av dem sa där: det hjälper inte att hata.
Det tar inte tillbaka mordoffret. Det gör det inte enklare att gå vidare.
Men det är helt naturligt.

Och svaren på vad man ska göra med dem är svåra att hitta
Straffen för sånt borde bli högre. Dagens livstid, borde inte kallas livstid, eftersom det inte är det. (Det är 20-25 år...)
Psykiska hälsan bord bli högre prioriterade mer. För både offer, förövare och för dem som inte hamnat där... För vissa av dem är psykisktsjuka. Jag försvarar dem inte. Men ingen mår bättre, varken offer, förövare eller myndigheter, av att psykisktsjuka inte får hjälp.
Kolla bara på Anna Lindh mördaren, han hade sökt hjälp. Men han fick inte tillräcklig. Och det brast för honom.

Jag är ingen expert, så jag har inget svar på allt detta. Men man borde angripa problemen på flera håll. T.ex i psykvården, i skolan (diskussioner och etik/ moral), familjen (diskussion, kärlek och etik/ moral) med mera.

Men som sakt jag vet inte svaret på det. detta är bara några av mina tankar om det.

Inga kommentarer: