söndag 8 februari 2009

Religionen... bra eller dåligt...

Ser nu på SVT 1 Modiga Kvinnor, det fick mig att fundera kring religioner... Där tog de upp det med Islam. Och varje gång jag tänker på relgioner och om de är nåt bra... så kommer jag fram till samma sak. Att fanatism oavsett i vilken form det ter sig är farligt. Att religion i lagomdos är bra, precis som allt annat. Att relgion, oavsett vilken, inte passar alla. För en del är det en trygghet, en familj, en vägledare.För dessa personer är det nåt bra. Och jag önskar många gånger att jag kunnde känna så som dem. Det måste vara en trygghet å lättnad att känna att det är Guds vilja när det är svåra tider eller om man drabbas av sorg å så. För andra är det en otrygghet, ett förtryck, nåt förvirrande/ vilseleddande. För många är religion nåt som säger emot sig själv.
Nu hoppas jag att ingen tror att jag har nåt emot religioner... Det jag har emot är när det går för långt... Och för mig spelar det ingen roll om det är religion, kärlek, hat, hälsa, ohälsa och så vidare...

Inga kommentarer: