söndag 8 juli 2012

Miljövänligt kött och miljövänlig fisk

Detta blir mitt sista inlägg i min miniserie gällande vad du och jag enkelt kan göra för miljön och klimatet utan att det kostar oss skjortan. Som jag pratat en del om tidigare, så tänk på maten. Förut har jag dock mäst nämt att man kan då välja ekologisk, närproducerat och efter säsong. Men sedan finns det också visst kött som är bättre för klimatet än annat kött. Nöttkött är det värsta, sedan kommer fläsk, fågel och sist fisk. Det finns även nött djur som föds upp på kaprifolväxter. Det kallas kaprifolkött och är mer miljövänligt än "vanligt" nöttkött. Men så finns det ju även andra faktorer som spelar roll. Så som att en viss fisk håller på att fiskas ut och liknande. Så då är fågel det säkraste kortet om man vill göra det riktigt enkelt för sig. Enligt WWF (Världsnaturfonden) så är dessa trålad blåmussla och ostron de två värsta och dessa aborre och alaska pollock bästa. För att få reda på mer gällande vilka fiskar som dem rekomenderar så spana in deras fiskeguide

Inga kommentarer: