måndag 2 juli 2012

Rio+20

Jag har väldigt snabbt skummat igenom slutdokumentet från FN:s Rio+20 möte som avslutades den 22 juni. Har även läst en del andra kommentarer och sett youtube klipp där personer som var där och lyssnat på deras kommentarer. Här kommer mina tankar av vad det resulterat i. Jag får en känsla av att det är ett litet framsteg från förra klimatmötet FN hade. Ett steg i rätt riktning. Visst, det nådde inte de absoluta önskningarna över vad man skulle komma fram till. Men ändå. Dock vill jag inte låta allt för positiv. Dock vill jag inte vara för negativ heller.Jag menar, det finns ju inget som hindrar länderna att gå före och bli det goda exemplet. Det finns inget som säger att Sverige inte kan bli det goda exemplet i världsklass. Sverige fick inte med alla de punkter som vi vill. Men en del dörrar till samarbeten för att nå dem målen och få med dem punkterna är öppnade. Tankar är väckta. Dock som sagt troligtvis behövs det mer. Jag personligen är övertygad om att vi inte bara kan ställa oss och kolla på FN eller EU och vänta på vad de beslutar och gör. Jag är övertygad om att vi som land, Sverige inte kan eller får vara rädd för att våga ta stegen och bli det goda exemplet och visa att små och mellan stora länder kan. Där med kan även de stora länderna, EU och FN. Men jag är även övertygad om att vi inte bara låta politiker vara de som tar miljöbeslut. Alla behövs! Från den enskilda skoleleven som går på mellanstadiet i ett litet samhällen i Mellansvergie, vidare till party-bruden på Stureplan, tillbaka till städerska i Karlstad, till någon högt uppsatt VD i ett stort företag i Göteborg, till kommunpolitikern i Umeå, till Uppsala Universitet, till PRO och WWF, vidare till högstadieskolan på västkusten, till SJ och Trafikverket, Arbetsförmedlingen, Riksbanken och så klart även Riksdagen och Regeringen. Varför enligt mig brukar FN:s miljömöten "misslyckas" då? Jo, för politikerna på plats har bara det mandat som de fått med sig hemifrån. Om deras väljare vill att de ska satsa på fisket så gör de det. Medans ett annat land vill att man satsar på regnskogen och bryr sig inte så mycket om fisket. Så får de då svårt att komma överens. Dessutom är det många av dem som tänker kortsiktigt så att deras väljare snabbt ska se att ge för en politik och genomför en politik som gynnar deras väljare. Så att dem kan få mandat även nästa mandatperiod. Säger inte att den kortsiktigheten gäller alla, men många. Dessutom så behöver politiker världen över ett starkare miljömandat från sina hemländer. Enskilda länder behöver gå före och visa det goda exemplet. Här är några bra länkar som jag läst (och skummat igenom). Slutdockumentet Statsminister Fredrick Reinfeldts tal Miljödepartimentets hemsida

Inga kommentarer: