lördag 11 augusti 2007

Barn som far illa

Idag när jag var på väg till bussen efter jobbet så gick jag in på The Body Shop (en affär för kroppsprodukter, t.ex smink och hudlotion), där brukar de ha häften med olika information om olika välgörenhetskampanjer de har. (De säljer bara smink som inte har var några djurförsök med.) Idag när jag var där så hade de två broschyrer, en om att försöka stoppa HIV/AIDS och en om barn i familjer med våld. Jag tycker att båda ämnena är viktiga, men nu ska jag slå ett slag för barnen. För de är dem som är framtiden. De är också dem som drabbas mest av allt elände på jorden.
Man måste bryta tystnaden om barn som på ett eller annat sätt far illa i hemmet. Det är inte barnen som ska skämmas. Det är de/ den föräldrarna/ föräldern som ska skämmas. Hur kan man utsätta sina egna eller andras barn för någon form av fara eller lidande? Barn ska kunna känna sig trygga i sitt egna hem.
Man bör göra mer för de barn som far illa. Barn som är vittne till våld i hemmet kan få inlärningsvårigheter, utvecklas sent både psykiskt och fysiskt, de kan få sociala problem. Det kan till och med gå så illa att när de blir vuxna att de själva slår sin partner. För barn lär sig av sina förebilder. Så man måste ta tag i detta. Sånt är inget man kan hålla tyst om.

Inga kommentarer: