torsdag 16 augusti 2007

Demokratin och atentatet...

Jag hade tänkt skriva ett stycke om attentatet mot Svergiedemokraternas ungdomsförbunds ordförandes flickvän, om hotet mot yttrandefriheten och demokratin. Men jag tycker att Annie Johansson gör det så bra. Så jag tipsar er att läsa hennes blogg. (Jag har en länk till den på sidan här...)
För även om jag inte håller med Svergiedemokraterna, så anser jag att det är fel att motarbeta dem med våld. Det ger dem bara mer energi. Det ger dem gratis reklam. Det är bättre att bekämpa dem med fakta, seminarium, artiklar med mera. Alla har rätt till sina egna åsikter. Även Svergiedemokraterna. Världen blir inte bättre med våld. Om man inte gillar vissa politiska grupper, eller det politiska partiet/ partierna som bestämmer med mera så finns det andra sätt att bekämpa dem. Det finns fredliga och demokratiska sätta att göra det på.
Man ska vara rädd om demokratin. Många av oss i Sverige tar den för givet (jag får erkänna att jag tar den för givet när det gäller Sverige). Men det bör vi inte göra. Det är ingen självklarhet. Man ska inte acceptera odemokratiska metoder. För även om vi lever i en demokrati idag, så kan det ändras. Så när det är folkval, ta då din rätt och använda den. Även om du inte gillar något av förslagen. Rösta då blankt. Då har du visat vart du står. Du har även värnat om demokratin.

Inga kommentarer: