tisdag 25 september 2007

Tysta bloggare och sexualitet

Jag har kollat runt på nätet nu efter att jag kommit hem från Maktsamlingen med CUF i Göteborg i helgen. Det har varit en del diskutioner om det med att tysta bloggare. Och nyss så läste jag Hanna Wagenius blogg. Det var så himla rätt och så himla bra skrivet. Det fick mig att tänka till. Det fick mig att få kämpar glöd. Så jag tipsar er att läsa hennes blogg. Som jag har länkat här... Länk
Så nu har jag tänkt att kommentera dessa sakerna...
Till att börja med så har vi yttrandefrihet i detta landet. Jag tycker att det är väldigt tråkigt när någon tystas. Om man inte gillar det den pratar eller skriver om... så tysta den inte. Våga ta diskutionen. Och vill man inte diskutera det. Så låt andra ha sin åsikt. Alla är vi olika personer. Men olika erferenhetr och olika syn på livet. Vi lever olika liv.
Sen så det som Hanna tar upp det med sexualitet. (Jag ska inte skriva för mycket om det. För Hanna gör det så bra.)
Det sägs att synen på sex är så himla öppet nu för tiden. Men jag vet inte om jag kan hålla med om det. För människor känner sig fortafarnde hämmade på grund av synen på sex. Och det är faktiskt pinsamt att vi 2007 inte är så öppna angående sex. Visst, sex är nåt intimt och personligt. Men just eftersom det är personligt, så borde man också få ha sex på det sättet man själv vill. Så länge alla inblandade parter är med på det. Ingen ska få säga till dig hur du ska ha sex. Men det är tyvärr inte så i dagens samhälle. Tjejer ska vara inaktiva, snälla, vilja ha, men inte vilja ha. De ska ta för sig. Men de ska inte ta för sig. Killar ska ta för sig, de ska lyssna på tjejen, de ska vara tuffa, men snälla, romantiska, passionerad och rakt på. Inte konstigt att folk blir förvirrade i sin sexualitet.
Jag kan skriva hur mycket som hälst om detta ämne. Men jag referar till Hanna, för hon gör det så bra.

1 kommentar:

Hanna Wagenius sa...

Man tackar för berömmet!! :D