söndag 20 juni 2010

Tvångssteralisering

För några dagar sedan så läste jag denna artikel: http://networkedblogs.com/4OT1M
Och jag funderade på hur jag skulle kunna skriva om det...
Men har fortfarande inte kommit på nåt annat sätt än att säga att jag tycker det är skamligt att vi i Sverige år 2010 inte har tat bort tvångssteralisering.
Det är upprörande att man måste välja att vara sig själv i rätt kropp eller att kunna få barn. Visst en del kan hävda att det inte är en rättighet att få barn. Men staten har ingen rätt att från ta någon möjligheten att få barn. Speciellt någon som är fullt frisk och det inte är något annat fel på än att personen har hamnat i fel kropp. Även transexuella kan ha en önskan och dröm att få barn.
Det med att vi i Sverige fortfarande har tvångssteraliseringa av transexuella som genomgår ett könsbyte är ett stort skämt, det är skamligt. Det är nåt som måstes ändras. Det borde redan ha ändrats!

Jag rekommenderar er att läsa artikeln.

Inga kommentarer: