söndag 13 juni 2010

Vad är detta för attityder? Jämnställda?

För en stund sedan tog jag och min äldsta lillasyster en promenad. Jag skulle klia mig och då kom vi in på det med att det är helt ok att killar kliar sig på pungen och dylikt. Men om tjejer gör det så är det äckligt och det är inte kvinnligt. Det finns massa sådana saker som drabbar både killar och tjejer.
Killar får inte gråta, det är bara tjejer som gör det.
Eller om en kille kör försiktigt och säkert så kör han som en kärring.
Att tjejer måste raka benen, speciellt om man ska ha kjol/ klänning eller kort byxer.
Att när man får barn att om det är en flicka så ska det vara rosa och är det en kille så ska det vara blått.
Att alla små flickor ska ha rosa, glitter och en massa rosetter och leka med dockor, leka med små miniatyr kök och miniatyr städredskap. Alla små pojkar ska ha svart, blått, grått och rött. Att dem ska leka med bilar och robottar. Och skulle dem leka med en docka, så gud förbjuder att det är en barie, det måste ju vara en aktiondocka.
När dem blir lite äldre så förväntas flickorna sitta fint i sina skolbänkar, svara rätt på frökens frågor och räcka upp handen ibland. Medans killarna... om dem är bråkiga så bortförklarar man det med att pojkar bara är sådana.
Och sedan när dessa flickor och pojkar blir vuxna kvinnor och män, så reagerar ingen på om mannen startar ett företag t.ex inom bygg. Och ingen reagerar på om kvinnan jobbar som vårdbiträde inom hemtjänsten. Men skulle det vara ombytta roller. Att kvinnan har bygg företaget och mannen är vårdbiträde i hemtjänsten. Då skulle folk lyfta på ögonbrynen.
Men alltså vad är det för attityd?
vem är det som bestämmer att det ska vara så här?
Jag tycker inte det är ok. Jag vill att tjejer ska kunna klia sig mellan benen att killar ska kunna gråta, att det ska vara bra att köra som en kärring, att små flickor ska kunna leka med robotar i svarta och blå kläder. att små pojkar ska kunna leka med barbie.
Jag vill att de vuxna ska reagera lika mycket på om det är en tjej eller en kille som är bråkig. Att ingen ska lyfta på ögonen brynet bara för att en man är vårdbiträde och en kvinna är bygg företagare.
Det ska vara personen och inte könet vi dömer eller bedömer.
Jag vill att allt detta ska vara självklart.

2 kommentarer:

Steff sa...

INtressant inlägg. Läste i någon psykologibok, att det finns från födeseln och egentligen kommer från våra föräldrar, konstigt.. men det börjar redan på BB som den här doktorn hade skrivit, att när, pojken tar sig på snoppen, första gåbngen så blir det "ojojoj, va gulligt", medans när en flicka gör densamma, fast på sig själv. så blir det"fy fy fy"... ska försöka leta upp resten, intressant inlägg :)

Ingrid Gustafsson sa...

Hej Steff!
Jag har också hört sådanna saker.
Vilken bok va det?
Ja, gör gärna det. Jag vill gärna veta mer. Anser att oavsett vart det börjar så vill jag ändra på det. Alla ska ju vara fri att var den personen dem vill och inte bli inlåsta i roller bara för att man har ett visst kön.