söndag 12 september 2010

Varför jag valde politiken...

Orsaken till varför jag valde att engagera mig politiskt är blandade.
Den ena anledningen är att jag ville och vill påverka. Den andra anledningen är att jag var trött på politiker.

Den bild jag hade av politiker var gråa, överviktiga och tunnhåriga medelålders vita män. Som sitter i sina lyxkontor och inte vet hur vanligt folk har det. Jag bestämde mig för att gå med i ett parti, lära mig allt om politik, eller tills jag tröttnade på det partiet. och sedan gå ur för att starta mitt egna parti. Hade till och med kommit på mina två ända vallöften.
Det var:
1. Att lova att göra mitt allra bästa för att få en bra skola, sjukvård och äldreomsorg etc.
2. Att inte lova mer än just dessa två löften. men att just lova att göra mitt allra bästa.

Jag hade inte kommit på nåt namn på partiet än.
Men jag bestämde mig för detta och sedan läste jag mig in på de sju riksdagspartierna (Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna). Då kände jag inte till några andra partier. då gick jag i slutet av högstadiet och början av gymnasiet.

Sedan så valde jag då Centerpartiet. Och varför jag valde just Centerpartiet berättar jag om i nästa inlägg.
Men jag upptäckte att min bild av politiker inte var helt sann. Bara delvis. För jag upptäckte att det finns unga, både tjejer och killar, som har både olika hudfärger och olika bakgrunder. Men de har en sak gemensamt de är engagerade och vill vara med och påverka. Många av dem jag blivit goda vänner med.
Men visst finns det medelålders vita män som har grått hår och gråa kostymer. En del av dem har dock ett sinne med fräscha ideer och mycket humor. Medans andra av dem är tyvärr lika gråa som sina kostymer, om inte gråare. och dessutom sitter på sina kontor. Ja, mer eller mindre lever upp till den bilden jag först hade.
Sedan så var min syn på politik och vad det är för nåt inte helt överensstämmande heller...Jag trodde att det bara var det man såg i media och det man såg i valrörelser. Sedan när jag hade börjat bli aktiv så insåg jag ju att man kan utöva politik på flera olika sätt. T.ex man kan debattera, gå på möten, skriva insändare och debattartiklar, demonstrera, dela ut flygblad. Ja, man kan göra det på alla möjliga sätt. på det sättet man själv väljer. Sedan så finns det ju det som den bilden som media förmedlar. Men inte bara...


Inga kommentarer: