torsdag 9 februari 2012

Därför ställer jag upp på omval för Centerpartiets HBT-nätverk

Om 10 dagar har Centerpartiets HBT-nätverk årsmöte. Jag är ledamot i styrelsen och kaniderar för omval.

Stunder då man läser artiklar som denna av DN - Rysk stad vill förbjuda "homosexuell propaganda"
Eller alla de historier som finns under hastagen #homoriot, #biriot, #transriot och #queeriot gör att jag känner hur viktigt mitt engagemang är.
Men de som verkligen inspirerar mig.... Är de som kämpar för den rätt att vara sig själva och att få älska den de älskar, oavsett kön och genom den kampen riskerar sitt liv varje dag. Jag känner mig lyckligt lottad att slippa riskera mitt liv på grund av kärleken. Eller slippa få böter på 1000 kr bara för att jag skriver på min blogg att kärlek mellan HBT-personer inte är annorlunda än kärlek mellan heterosexuella. Att det viktiga är kärleken!

Vetenskapen om att människor får böter för att skriva sådant, vetenskapen om att människor i Sverige blir misshandlade för att de är homosexuella, vetenskapen om att deras vänner fryser ut dem när de får reda på att en person är bisexuell eller att i en del länder är det fängelsestraff på att två kvinnor som är kära kysser varandra offentligt eller att de får dödshot dagligen utan att lagstiftningen bryr sig är det som gör att jag brinner för dessa frågor. Det är det som gör att jag kandiderar för omval till styrelsen för Centerpartiets HBT-nätverk.

Inga kommentarer: