lördag 31 december 2011

Ett riktigt gott nytt år!

Om någon timme ska jag iväg och fira ny år med familjen hemma hos några vänner till oss. Just nu sitter jag med en kopp kaffe och radion och funderar på om jag ska skriva någon summering för 2011, men kommer fram till beslutet att det är så många andra som gjort det, så jag tar tre sammanfattningar av summeringen. En med mitt år, en med kärlek och en med årets politiska händelser som får mitt hjärta att värmas lite extra eller frysa till is så att kroppen ryser...

Det har vart ett år med studier, ny kunskap, gammal kunskap som fräschats upp, nya och gamla vänner, VG i en av mina kurser på Högskolan,en Pride Stockholm med tidiga mornar, sena nätter och så klart fantastiska människor, omval i Västra Götalands Regionen, där jag för övrigt stog med på listan. Jobb och härliga planer inför 2012!

Sedan får det inte glömmas bort alla mina fantastiska vänner och min familj som förgyller mitt liv och min vardag! De som finns där när man behöver dem som mest, de som delar min glädje och lycka, men även min sorg. Så tusen tack till er mina kära (gamla som nya)! Massor av kärlek och kramar till er alla!

Det politiska året...
Måste ju börja med det som får mitt hjärta att klappa lite extra... Mitt kära CUF! Vill tacka för ännu ett fantastiskt år, med nya o gamla medlemmar, härliga kurser och träffar, omval i Västra Götaland Regionen där CUF och Centerpartiet var de ända med en ungdomslista (som dessutom fick en hel hög med röster...), Centerstudenters förbundsstämma där Anna Sandström blev nyvald förbundsordförande, CUFs Förbundsstämman där Hanna Wagenius valdes till förbundsordförande och Ingrid Lunsqvist till första vice ordförande, Trästockfestivalen med CUF i Västerbotten, Stockholm Pride med hela Centerpartiets HBT-nätverk och hela Centerrörelsen, men framförallt där många CUFare var aktiva. Centerpartiet hade det öppnades partiordförandevalet i Sverige till sin partistämma där Annie Lööf valdes till ny partiordförande. Under året hade även Centerkvinnorna förbundsstämma, där valdes Gunnila Hjelm till förbundsordförande. Alltså har alla fyra syskonorganisationerna en kvinna som ordförande. I HBT-nätverket blev jag omvald som ledamot och Tobias Alfredsson blev nyvald ordförande.
Men största av allt är att världen har blivit lite mer demokratisk och lite fler människor har fått tillgång till mänskliga rättigheter.
Och nu till det som får min kropp att rysa...
Men trotts det jag skrev nyss om att fler människor lever i demokrati med tillgång till mänskliga rättigheter så är det alldeles för många som fängslas och torteras på grund av att de kämpar för en politisk som den styrande makten i det landet inte accepterar, för att de har fel religion, fel sexuell läggning, kämpar för allas lika rätt och värde. Tyvärr finns det människor som riskerar livet bara för att de lever i ett land där det inte är ok att kritisera regeringen.
Men mina tankar går också till alla dem som far illa i sitt förhållande både psykiskt och fysiskt, till alla dem vars föräldrar eller andra familjemedlemmar misshandlar dem både psykiskt och fysiskt, alla dem som blir våldtagna, alla dem vars nära och kära dricker för mycket (det är aldrig ok att ett barn ska bli förälder till sin egna mamma eller pappa bara för att de inte kan hantera alkoholen).

Så nu kommer här med mina tcå nyårs löften.
Den ena är till mig själv, och det är att jag ska sikta ännu hårdare mot mina mål och drömmar. Denna andra är till alla er och till vårt fantastiska jordklot. Det är att jag lovar att jobba ännu hårdare för att minska min påverkan på miljön, uppmuntra andra att minska sina och sist med inte minst jobba för att driva på kampen för mänskliga rättigheter, kampen för de som utsätts för våld, de som bevittnar våld i sitt egna hem och för barns rättigheter.

Med detta vill jag önska er alla ett riktigt Gott Nytt År!

Inga kommentarer: