måndag 21 januari 2008

Apotek i Svergie och i Polen

Det har vart mycket debatt för ett litet tag sedan om monopolet i Sverige och om Apoteket.
Och igår under mötet av någon anledning så började jag tänka på det. Och min slutsats blev denna:
Sverige är ett av de få länder som har apotekmonopol. I Polen som jag var i 2 veckor för någon vecka sedan, så pratade jag och min kusin om det. De har inte som vi i Sverige De har inte samma system. Men i varje stad/ samhälle har de minst ett apotek öppet även på nätterna. Så i varje stad/ samhälle har de apotek öppet dygnet runt.
Och enligt mig är det mycket bättre, än att ha vissa tider då människor kan köpa mediciner (och visst finns det sjukhus och apotek, men de finns inte i varje stad/ samhälle och många har långt till dem..). Och man kan tyvärr inte bestämma att idag kl:12.30 (lagom till lunch rasten..) ska jag få migrän (eller vad man nu kan tänkas få, av de illamående och sjukdomar som finns...). Och många jobbar på sådana tider, så att de inte alltid hinner till apotekets öppet tider.
Sen så märkte jag en annan sak, det finns mycket fler apotek i Polen städer/ samhällen, än vad det gör i Sverige När jag gick runt i staden som mina kusiner bor i så var det ett eller två apotek på var å varannan gata.
Så med andra ord har de inte bara bättre öppet tider, det är även fler vilket gör att det är mer tillgängliga och att konkurensen är större vilket i sin tur leder till att kunderna/ patienterna får bättre service.
Så om någon tycker att det inte är bra att ha det på det visset, så berätta det.

Inga kommentarer: