tisdag 15 januari 2008

Homosexuellaäktenskap!

Sitter nu och ser på AktuelltSVT2. Det är ett reportage och debatt om könsneutralaäktenskap.
Fredrick Federley från Centern och Stefan Atefalt från Kristdemokraterna diskuterar det.
Alf Svensson sa blandanat i reportage att varför ska man ändra på nåt som fungerar? (fritt citerat)
Men då har jag en nyhet till dig Alf. Det är fungerar inte alltid! Allt fler skiljer sig.
Jag har absolut inget emot äktenskap, snarare tvärtom. Jag tycker det är nåt fint. Det är ett sätt att visa kärlek. Och det är en symbol för familjer och kärlek.
Och visst partnerskap finns för homosexuella. Men det handlar bara inte om det juridiska. Det handlar om det symboliska. Det symboliska att visa att homosexuella att de är lika värda som heterosexuella För barn i homosexuellafamiljer, att visa dessa barn och dessa homosexuella familjer att deras familjer är lika värda som heterosexuellafamiljer. För samhället och omvärlden att visa att vi i Sverige är öppna och ser inte skillnad på homosexuella och heterosexuella
Och för mig som liberal och det en självklarhet att alla människor har rätten att bestämma om, när och med vem de vill gifta sig. Det är en del av att vara fri.

Och till dem som säger att det är skillnad på heterosexeuella och homosexuella par och deras relationer. Så säger jag att det är skitsnack! Jag känner heterosexuella, homosexuella, bisexuella par. Och en sak har jag märkt. Det är inte skillnad på deras relationer bara för deras sexualitets Det är skillnad på deras relationer för att de är olika personer. Och tack och lov för det. För tänk vad hemskt det hade vart om alla vore lika.
Så för att göra det lite tydligare. Det är ingen skillnad på heterosexuella och homosexuella par och deras relationer!

Och för att vara ännu tydligare (för er som inte fattade det, vid detta lag...)... Jag är för en könsneutraltäktenskap!

Inga kommentarer: