fredag 11 januari 2008

Utvarderning av min Polenresa

Sa nu har jag vart i Polen i nastan 2 veckor. Aker hem imorgon (eller idag blir det ju... klockan ar ju 00.08...) Taget mot Warszawa gar ca 08.20, sa ungefar 07.55 far jag sticka ifran lagenheten min faster mina kusiner, kusinernas far och hundarna bor i... Flyget fran Warzsawa till goteborg gar 12.15 och jag ska vara framme i Goteborg 14.00. Sa jag hoppas att det inte blir forsenat, som det blev pa resan hit (med 1- 2 timmar...).
Det har varit en bade rolig, inressant, trevlig och larorik resan. men samtidigt har jag ju saknat alla dar hemma.
Jag har gjort en liten utvardering av denna resa.

Sa pa plussidan kommer...
* traffat slakten och derras nara o kara
* sett lite av Warszawa (bade fran luften och fran marken... det ar en vacker stad...)
* sett en jatte fin saltgruva
* ovat pa min engelska (behover det verkligen, ar inte stolt over min engelska... men man kan inte vara bra pa allt...)
* fatt nya kontakter (bade privata och politiska...)
* fatt 2 ubderbara vanner.. Songo och Dianna... (Mina kusiner och min fasters hundar... de ar underbara... kommer att sakna dem sa mycket...)
* sett lite av Krakow
* sett min pappas hemstad (det hus han levde i och den skola han gick i...)

Kommer inte pa mer pa plussdian nu...

Sa da ar det minussidan da...
* saknat alla dar hemma
* kan inte polska, sa jag har svart att forsta (tack o lov att mina kusiner och derras pojk - och flick-vaner kan engelska...)
* jag har gatt upp i vikt... hehe...( i for sig battre an att ga ner i vikt, vill ju inte vara for smal..)
* det har inte alla bokstaver pa tangentbordet... hehe...
* jag o min faster har inte kunnat saga mycket till varandra om inte mina kusiner eller derras respektive vart narvarande... for hon kan inte engelska eller svenska och jag kan inte polska, rysska, tyska eller nat av de andra spraken i de landerna dar... (men jag lovar man kan saga mycket med peka-spraket och med kroppsspraket...)
* att det ar mycket dubbat pa polsk TV...

Saker jag saknat...
* den svenska mjolken, derras mjolk smakar annorlunda...
* det svenska spraket... (inget illa ment mot andra sprak, men det ar alltid nat speciellt med sitt eget modersmal... tack o lov for internet och telefoner...)
* mina nara och kara...

Sa plussidan vann... kort sakt en bra resa med finna minnen... ska forsoka lagga upp nagra bilder...
Thak you, Asia,Ivona, Bartek 1 and Bartek 2! It has been great to see you all. Say hi to Songo and Dianna from me... I'm gooing to miss you all...

Ar dags att sova lite nu... ska upp 5.45 imorgon...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,
jag heter Adrian och jobbar på uppdrag av Unity Line. Jag läste just ditt inlägg och vill tipsa dig och dina läsare om att Unity Line just nu har kampanjerbjudanden på båtresor till Swinoujscie i Polen.

Gå gärna in på http://www.unityline.se/ och läs om våra paket för 2010.

Hoppas du hittar något som passar dig!